ΤΕΕ – Τμήμα Δυτικής Ελλάδας

Τριών Ναυάρχων 40, 26222, Πάτρα   |   2610390900   |   patra@tee.gr

Σιδηροδρομική απομόνωση της Πάτρας – Αίτημα για σαφείς απαντήσεις και ενεργοποίηση εναλλακτικών χρηματοδοτικών λύσεων

τρενο πατρα

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή, σας μεταφέρουμε την έντονη και δικαιολογημένη ανησυχία της κοινωνίας της Δυτικής Ελλάδας σχετικά με τις πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν το έργο της υπογειοποίησης της διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο – Νέο Λιμάνι Πάτρας.

Η ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του Υπουργείου σας, της 4ης Ιουλίου, για την ολοκλήρωση του χρηματοδοτικού κύκλου του προγράμματος CEF II (2021–2027) και την ένταξη του έργου Αλεξανδρούπολη – Πύθιο, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η γραμμή Ρίο – Πάτρα, δημιουργεί έντονο αίσθημα απογοήτευσης και αδικίας. Ιδίως όταν υπάρχουν επανειλημμένες δημόσιες δεσμεύσεις – συμπεριλαμβανομένων δηλώσεων του ίδιου του Πρωθυπουργού – για την υλοποίηση του έργου.

Η εν λόγω εξέλιξη συνιστά βαρύτατο πλήγμα στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της περιοχής, καθώς η σιδηροδρομική απομόνωση της Δυτικής Ελλάδας παγιώνεται. Η μη υλοποίηση του έργου Ρίο – Πάτρα – και δη της υπογειοποίησης στο πυκνοδομημένο αστικό μέτωπο – αναιρεί τον πυρήνα ενός βιώσιμου, σύγχρονου και κοινωνικά δίκαιου μοντέλου μεταφορών, υπονομεύοντας τις βασικές αρχές της εδαφικής συνοχής και της πράσινης μετάβασης.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας / Τμήμα Δυτικής Ελλάδας, στο πλαίσιο του θεσμικού του ρόλου ως Τεχνικός Σύμβουλος της Πολιτείας, έχει από τον Ιούλιο του 2024 αναλάβει σειρά τεκμηριωμένων πρωτοβουλιών για την προώθηση και διασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου.
Παρόλα αυτά:

  • Με επιστολή μας προς τον τότε Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρα, ζητήσαμε την επίσημη αποστολή του πλήρους φακέλου της πρότασης που κατατέθηκε στο CEF II καθώς και της σχετικής αλληλογραφίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να προβούμε σε αξιολόγηση και υποβολή τεχνικών βελτιώσεων. Δεν λάβαμε καμία ανταπόκριση.
  • Τον Σεπτέμβριο του 2024, με επιστολή προς τον Πρωθυπουργό, αιτηθήκαμε την προσωπική του παρέμβαση ώστε η τρίτη υποβολή του φακέλου να καταστεί ουσιαστική και ώριμη από τεχνικοοικονομικής πλευράς. Και σε αυτή την περίπτωση, δεν υπήρξε καμία θεσμική ανταπόκριση.
  • Σαφής και τεκμηριωμένη υπήρξε και η τοποθέτηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου/Τμήμα Δυτικής Ελλάδας ως προς την πρόταση του ΟΣΕ για αναβάθμιση της γραμμής, η οποία, όπως επισημάναμε, συνιστά για κραυγαλέα αλλοίωση του αρχικού σχεδιασμού και μετατροπή ενός αναπτυξιακού έργου σε μια απλή βελτίωση υφιστάμενων υποδομών η οποία απογυμνώνει την Πάτρα και την Ηλεία από βασικές συγκοινωνιακές προοπτικές.

Παρά τις διαδοχικές και αιτιολογημένες παρεμβάσεις μας, τα θεσμικά αντανακλαστικά των αρμόδιων αρχών παρέμειναν αδρανή, οδηγώντας στην απώλεια μιας ακόμη ευκαιρίας για ουσιαστική αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών της περιοχής.

Στη συνέχεια μπορείτε να διαβάσετε στο παρκάτω αρχείο ολόκληρη την Επιστολή του Προέδρου ΤΕΕ/ΤΔΕ προς Αν. Υπουργό κ. Παπαθανάση με θέμα: Σιδηροδρομική απομόνωση της Πάτρας – Αίτημα για σαφείς απαντήσεις και ενεργοποίηση εναλλακτικών χρηματοδοτικών λύσεων.